Nad vyznaním viery: Vyznanie viery vo farbách (2)

Andrej Rubľov, ruský mníšsky ikonopisec v 15. storočí, zobrazil Svätú Trojicu. Nevymyslel obraz Trojice, ale ilustroval rozprávanie knihy Genezis o návšteve tajuplných troch anjelov u Abraháma. Toto zjavenie pri Mamreho duboch je obrazom Trojice, náznakom jedného Boha v troch osobách, Trojice, ktorá sa dala otvorene spoznať až pri Kristovom krste v Jordáne. Spomeňme si na dialóg s Abrahámom. Patriarcha oslovuje anjelov raz ty, inokedy vy. Nie je to zdvorilostné vy, ktoré v tej dobe ešte neexistovalo, ale množné číslo. Už toto striedanie v reči nám dáva tušiť o Jednom v Trojici, lebo sa zdá, že Abrahám oslovuje raz jediného Boha, inokedy tri božské osoby.
Verím v jedného Boha…
Rubľov skoncipoval ikonu Svätej Trojice ako vyznanie viery vo farbách. Ikona Svätej Trojice je zostavená podľa rovnakého poradia ako Nicejsko-konštantínopolské vyznanie viery. Jednota božských osôb je vyjadrená podobnosťou troch anjelov a zároveň prostredníctvom jedného kruhu, ktorý traja anjeli tvoria.
Otca
Všetko, čo sa týka Otca, je vo vyznaní viery sformulované veľmi stručne, lebo Otec je Nevýslovný, ten, o ktorom takmer nič nevieme. A preto anjel vľavo na ikone, ktorý predstavuje Otca, je viditeľný z troch štvrtín a farba jeho odevu je veľmi bledá, neurčitá, takmer priehľadná.
Ježiša Krista
Keďže vyznanie viery hovorí najviac o Synovi, anjel v strede na ikone, ktorý predstavuje Syna, sa nám ukazuje zjavnejšie. Vieme veľa o Synovi, lebo on sa vtelil, dal sa spoznať a nechal sa vidieť. Jeho odev má jasnú a kontrastnú farbu, modrú a hnedú. Toto vyjadruje dve Kristove prirodzenosti. Modrá farba symbolizuje nebo, božskú prirodzenosť. Hnedá farba symbolizuje zem, ľudskú prirodzenosť. Ježiš je súčasne Boh i človek. Za stredným anjelom sa týči strom, jeho korene sú zasadené do zeme a konáre sa ťahajú do neba. Je to drevo kríža, ktoré sa prostredníctvom Krista stalo stromom života.
Svätého Ducha
Vyznanie viery je stručné aj o Svätom Duchu, lebo o tretej božskej osobe, ktorá nás oživuje, sa dá povedať konkrétne a historicky len málo, jej pôsobenie je vždy skryté a tajuplné. Podobne ako prvý anjel aj ten tretí je viditeľný z troch štvrtín. Farba jeho odevu symbolizuje životnú silu. Dominantná zelená farba vyjadruje mladosť, životnú silu, ktorá všetkým veciam umožňuje rásť a prekvitať.
Cirkev
Kruh troch anjelov sa nekončí, ale ani neuzatvára. Zdá sa, že sa otvára pre čašu na stole. Posledná časť vyznania viery je venovaná Cirkvi: to je miesto, kde zostáva čaša Eucharistie a všetci ľudia sú pozvaní na hostinu večného života prostredníctvom krstu, a večný život znamená vstúpiť a prebývať v samotnom vnútri Trojice.
Rubľov nezobrazil Abraháma a Sáru, pretože si pravdepodobne spomenul na Kristove slová: „Skôr ako bol Abrahám, Ja som!“ (Jn 8, 58). Tieto slová vyjadrujú večnosť Boha, večnosť, na ktorej majú účasť tri osoby Trojice.
Rozjímanie nad ikonou Svätej Trojice môžeme ukončiť slovami spevu serafínov pred Božím trónom v knihe proroka Izaiáša: „Svätý, svätý, svätý je Pán zástupov“ (6, 3). Z tohto spevu, z pomenovania Boha a z prosby o zmilovanie sa skladá Trojsvätá pieseň alebo Trojsvätý hymnus alebo Trisagion, ktorý sa používa pri mnohých bohoslužbách v byzantskom-slovanskom obrade: „Svätý Bože, Svätý Silný, Svätý Nesmrteľný, zmiluj sa nad nami.“
| „A znova sa mu [Abrahámovi] zjavil Pán pri duboch Mamreho, keď za najväčšej horúčavy dňa sedel pri vchode do stanu. Keď zdvihol oči, videl neďaleko seba stáť troch mužov. Len čo ich zbadal, utekal im od vchodu svojho stanu v ústrety, poklonil sa až k zemi a povedal: ‚Pane, ak nachádzam milosť v tvojich očiach, neobíď svojho služobníka; donesie sa trochu vody, umyte si nohy a odpočiňte si pod stromom! Prinesiem kúsok chleba a posilníte sa. Potom pôjdete ďalej. Veď prečože by ste mali prejsť popri svojom služobníkovi?!‘ Oni odpovedali: ‚Urob, ako vravíš!‘“ (Gn 18, 1 – 5) |
Zdroj obrázka: https://en.wikipedia.org/wiki/Nicene_Creed#/media/File:Nicaea_icon.jpg